ريجيم للحامل

ازاي الحامل تنظم أكلها في رمضان وفي نفس الوقت تتجنب الزيادة في الوزن؟
الحامل معرضة للزيادة في الوزن في رمضان وخاصة مع نوعية الأكل اللي مع الأسف بنكتر فيها على الفطار زي الأكل الدسم والحلويات والمحمرات عشان كده الحامل لازم تنتبه لنوعية أكلها تاكل لكن تبعد عن المسبك عشان زيادة الوزن التي تعتبر خطراً على الجنين وممكن ترفع السكر والضغط، وخاصة لو كانت في شهورها الأخيرة كمان اللخبطة في الأكل ممكن يسبب لها حموضة مزعجة جداً.

عشان كده لابد من توافر جميع العناصر الغذائية التي يحتاجها جسم الأم، وكذلك اللازمة لنمو الجنين من بروتينات ونشويات ومعادن وفيتامينات في وجبتي الفطار والسحور.

وتحرص على تناول 2 كوب لبن يومياً لإمداد الجسم بالكالسيوم اللازم لتكوين العظام وكذلك الإكثار من الخضروات والسلاطة والفاكهة لمحتواهم العالي من المعادن والفيتامينات المختلفة.

ومن الأفضل أن يكون "السحور والفطار" عبارة عن وجبات متتالية حتى خمس وجبات وبكميات صغيرة.
ومهم جداً الاهتمام بشرب المياه والعصائر لتعويض السوائل التي يفقدها الجسم مع الصيام، وخاصة مع ارتفاع درجة الحرارة.
لازم الحامل دايماً تتذكر أن الزيادة الصحية في الوزن أثناء الحمل تكون حوالي من 7 إلى 12 كيلو.
هل فيه مكملات غذائية للحامل تساعدها على الصيام؟
هناك بعض المكملات الغذائية التي قد يصفها طبيب النساء زي ال folic acid في الشهور الثلاثة الأولى وأقراص الفيتامينات المتعددة أثناء الحمل.
امتى الحامل تفطر؟
الصيام للحامل هو قرار طبيبها المعالج؛ لأنه الوحيد القادر على تحديد حالتها الصحية، وهل الصيام يشكل خطورة على الجنين وعلى كل الأحوال فكل حالة تختلف عن الأخرى ولابد من استشارة طبيب النساء عن إمكانية الصوم وإذا كان هناك أي عناصر غذائية أو أدوية مستحبة أو ممنوعة لكل حالة على حدة.